5 motive sa vizitezi Sofia

Bulgarii sunt renumiti pentru plajele lor si serviciile de calitate oferite de hotelierii de la Marea Neagra. Niciodata nu mi-a povestit nimeni nimic frumos despre Sofia.

Dimpotriva, am plecat acolo cu un sac de prejudecati despre capitala bulgara pe care o asteptam sa mi se dezvaluie seaca si decrepita, cu efluvii de comunism strans intre peretii blocurilor gri de la marginea orasului.

4 zile au fost suficiente ca sa vars sacul cu prejudecati si sa desfiintez miturile unul cate unul.

1. Nu, bulgarii nu mananca atat de multi castraveti cornison pe cat am crede:P
  2. Nu, bulgarii nu au ceafa lata.
  3. Nu, bulgarii nu sunt atat de deficitari la capitolul limba engleza.
  4. Una peste alta, bulgarii sunt ca noi: danseaza un fel de hora foarte apropiat de a noastra, sunt ospitalieri -chiar daca le ia foarte mult sa iti dea indicatii in engleza- si intarzie la fel de mult ca unii dintre noi, me included.

Aparent un oras fara multe locuri de vizitat, Sofia ti se dezvaluie daca ii acorzi putin timp. Asezat la baza unui munte care depaseste 2000 de metri, orasul te baga putin in incurcatura din cauza rarelor indicatoare scrise in alfabet latin. Hartile sunt aproape inutile din cauza alfabetului chirilic, asa ca trebuie sa te ghidezi dupa monumentele semnalate pe ele.

Am cautat pe blogurile de turism, am dat search frenetic pe Google si tot ce gaseam erau biserici, parlamentul- mult mai cochet decat al nostru, palatul prezidential si celebra Vitosha street– strada pietonala asezata la baza muntelui care ii da numele.

Am cautat chiar si top things to do in Sofia si am aflat ca deja mancasem si bausem in cele mai tari locuri si mersesem la cele mai recomandate obiective turistice. Asa ca I did it my way si am luat la picior orasul traversat de tramvaie galbene cu un singur vagon si iz comunist.

tram-in-sofia

1. Buchinistii de Sofia

Sunt o specie aparte, deloc asemanatoare cu buchinistii imprastiati de-a lungul Senei. In Sofia buchinistii isi vand cartile din  cutii de banane Dole iar oferta e extrem de mare.

photo-1

Gasesti carti in franceza, engleza, rusa, bulgara sau germana si albume de arta si fotografie. Izul de pagini vechi pluteste peste piata in care ii gasiti mereu pana seara tarziu.

2. Stradutele ascunse

Daca nu te aventurezi pe stradutele intortocheate, pierzi tot farmecul orasului. Prin ganguri gasesti ascunse cele mai misto magazine din care poti cumpara si altfel de suveniruri decat traditionalul pachet magnet+vederi. Iesi din circuit si incearca sa vezi cum traiesc localnicii.

3. Nu manca la restaurante pentru turisti

Nu pentru ca ai pierde preparatele traditionale, ci pentru ca risti sa pierzi aroma locala pe care numai localnicii o pot da locului. Am ajuns intr-un restaurant lung cat o camera, loc in care bulgarii s-au ridicat de la masa si au inceput sa danseze un fel de hora asemanatoare cu a noastra. S-au simtit bine, am mancat excelent si am vazut cate ceva din stilul lor de viata. La capitolul recomandari ies la inaintare cu un mic dejun care iti da energie sa bati strazile ore intregi. E facut din oua ochi inecate in iaurt :

4. Mergi intr-un free tour

Chiar si cel mai plictisitor oras in aparenta are chestiile lui misto. Le descoperi cel mai usor intr-un free tour pe care il gasesti cautand pe net. Imi plac mai mult tururile de genul asta pentru ca la ele nu participa oameni fitosi. E un mod excelent de a cunoaste tot felul de oameni interesanti.

In cel la care am participat eu erau 2 backpackers : o indonezianca ce vizitase doar Brasovul:) si un britanic care tinea in mana un Lonely Planet comun pentru Romania si Bulgaria. Mai erau 2 canadieni batrani care m-au intrebat cum sa se fereasca de hoti in Bucuresti. Le-am spus ca sunt ca peste tot si ca nu trebuie sa intre in panica.

Ghidul a fost degajat si volubil si a povestit o gramada de lucruri interesante si legende urbane. Tot de la el au aflat ceilalti de traditia Martisorului. Spre deosebire de noi, bulgarii atarna martisoarele in pomi, asa ca poti gasi in parcuri copaci ca cel de aici:

5. Cum rezida elementele comuniste dupa peste 20 de ani de democratie

De la cladiri pana la mijloacele de transport, cu exceptia metroului care arata ca la mall, totul are un iz comunist. Cel mai bine se reflecta in limba rusa pe care aproape toti o vorbesc si o inteleg si in evenimentele pe care le celebreaza la mormantul soldatului rus necunoscut. Pentru ca Ziua Europei a coincis cu Ziua Victoriei, am avut ocazia sa fac poza de mai jos. Pentru ca tot se vorbeste de o ingerinta cat mai mare a Rusiei in politica bulgara.

La Sofia ajungeti cu un autocar care face 5 ore si jumatate din Bucuresti si costa 27 euro/one way sau cu avionul. Qatar are o oferta buna tinand cont ca face escala la Bucuresti in cursa care leaga Sofia de Doha. Enjoy it!